Suplimentele cu proteine si adevaratul lor scop

Suplimentele cu proteine nu sunt steroizi!

Pentru unii poate suna aberant topicul pe care il discutam astazi. Insa adesea aud afirmatii precum:

“-Ala baga proteine de aia arata asa.”

“-Ce piept ai facut, bagi si tu proteine de alea?”

“-Sa nu iei proteine de alea ca iti distrugi ficatul si rinichii!”

“-Cred ca o sa iau si eu proteine ca sa trec la urmatorul nivel ca nu prea cresc.”

Si lista continua…

Imi pare rau pentru cei care asteptau un articol mai interesant saptamana aceasta, dar nu se mai poate. In orice alta societate putin mai dezvoltata, oamenii au habar ce e ala un deficit caloric si multe alte detalii care pentru multi romani sunt un mister. De 5 ani de cand sunt in acest domeniu aud aceleasi discutii. “Proteinele sunt steroizi”, “Mancatul noaptea ingrasa”, “Vitaminele ingrasa”, “Trebuie sa faci abdomene ca sa scapi de burta”, “Daca nu mananci dimineata te imbolnavesti” si multe altele.

Nu ma intelege gresit, nu vreau sa fiu negativist sau sa spun ca suntem in vreun fel. Adevarul e ca in ultimii ani, romanii incep sa se documenteze din ce in ce mai mult si chiar sunt de parere ca suntem pe calea cea buna. Dar nu mi se pare normal ca in 2020 inca sa mai existe persoane care asociaza izolatul proteic cu steroizii.

Serios acum, ce intrebare e asta: “-Iei proteine?”

Da, chiar iau… asemenea tuturor oamenilor, pentru ca altfel nu am putea sa supravietuim. Cand consumam carne, oua, lactate si multe altele, toti furnizam proteine organismului. Nu e ceva nou sub soare.

De ce proteinele nu sunt steroizi?

Ce sunt proteinele cu adevarat?

Proteinele sunt substanțe organice compuse din molecule mai mici. Cunoscute sub numele de aminoacizi, care sunt legate intre ele intr-un lant lung care poate fi modelat in diferite forme. Ele sunt folosite pentru construirea tesuturilor ca muschii, tendoanele, organele, pielea si multe alte molecule vitale pentru viata. Cum ar fi hormoni, enzime si diverse substante chimice din creier.

Corpurile noastre pot produce 12 din aminoacizii necesari pentru a forma moleculele de proteine. Dar noi trebuie sa obtinem alte noua proteine din alimentele pe care le consumam. Cele 12 sunt cunoscute ca aminoacizi neesentiali, iar restul de 9 ca aminoacizi esentiali.

Cat de multe proteine mananci in fiecare zi este factorul principal care determina daca organismul tau primeste suficienta cantitate de aminoacizi sau nu.

Dar si calitatea proteinei pe care o consumi conteaza, de asemenea. In general, dintre toti macronutrientii, proteinele sunt cele mai importante pentru atleti.

Proteinele animale precum carnea, pestele, ouale si laptele sunt deosebit de populare printre sportivi. Ele contin cantitati ridicate de aminoacizi esentiali.

In general, nevoia de proteine va fi cel mai bine satisfacuta de sursele animale. Insa cu putina creativitate in planificarea meselor, vegetarienii si veganii pot obtine suficienta proteina bogata in aminoacizi pentru a-si creste masa musculara si forta.

Ce sunt suplimentele cu proteine?

Luam ca exemplu Whey-ul pentru ca este cel mai popular dintre suplimentele proteice. Whey-ul este obtinut din lapte de vaca in urma unor diferite tehnici de procesare. Dupa ce laptele este pasteurizat este supus anumitor enzime pentru a separa zerul de cazeina. Proteina urmeaza sa fie extrasa din zer prin intermediul unor turbine cu filtre specifice, apoi lichidul optinut este transformat in pudra prin intermediul unui uscator ce foloseste o combinatie de aer cald si aer rece.

In principiu, un supliment cu proteine este compus in mare parte din proteina (sub forma de pudra) extrasa din diverse alimente precum lapte (zer sau cazeina), colagen, mazare, orez si asa mai departe.

Care este adevaratul scop al suplimentelor cu proteine?

Un aport adecvat de proteine este absolut necesar atunci cand vrem sa crestem in masa musculara sau sa ne pastram masa musculara pe timpul unei diete de slabit grasime.

Iar fiecare organism necesita o anumita cantitate de proteine pentru a facilita cresterea musculara si restul proceselor fiziologice. In general, un aport de 1.8-2.2 grame de proteine este suficient pentru un atlet.

Avand in vedere aceste doua aspecte, luam ca exemplu un individ inalt de 90 de kilograme.

Acesta va necesita un aport de aproximativ 180 de grame de proteine zilnic. Exista momente cand poate sa ii fie foarte greu sa isi ia aportul de proteine doar din alimente. Deoarece, exista zile cand poate sari peste mese, esti ocupat si iti dai putin planurile peste cap, se face ora 22:00 si realizezi ca mai ai de mancat 200g de carne si doua cutii de cottage cheese doar ca sa iti atingi necesarul de proteine.

Aici apare adevaratul avantaj al suplimentelor cu proteine. Un shake de proteine este portabil, il poti consuma usor si rapid, nu trebuie pastrat in conditii speciale si costul este rezonabil.

Cu toate astea, suplimentele cu proteine pot sa fie de folos oricui in incercarea de a consuma suficiente proteine. Chiar daca majoritatea persoanelor mai scunde nu intampina aceasta problema, cei putin mai inalti inteleg despre ce e vorba.

Intr-adevar, suplimentele cu proteine au si alte beneficii. Insa, acestea sunt cele mai relevante.

Concluzie

In concluzie, suplimentele cu proteine nu sunt steroizi si nu te vor ajuta sa ai o crestere exploziva in masa musculara. Daca antrenamentele tale nu aduc rezultate, un shake proteic nu o sa rezolve problema.

Tine minte, suplimentele de genul nu sunt necesare. Le poti folosi doar daca vrei sa ai mici avantaje. Daca ai un aport porteic optim si o rutina de antrenament bine structurata, vei avea rezultate indiferent ca iei suplimente sau nu.

Daca nu te descurci in incercarea de a-ti atinge obiectivele sau ai vreo intrebare, lasa un comentariu mai jos sau un mail in sectiunea Contact si te voi ajuta cu placere.

Si aici la fel ca si in orice alt domeniu din viata, trebuie sa fi disciplinat. Adica sa incerci din rasputeri ca in fiecare zi sa iti urmaresti scopul si sa faci actiunile adecvate. Problema nu este lipsa informatiei, ci lipsa actiunii!

374 Vizualizari