Cantitatea de proteine necesara organismului depinde de mai multi factori, inclusiv varsta si nivelul de activitate. Antrenamentele regulate si antrenamentele de forta in particular, cresc nevoia organismului de proteine. Deoarece antrenamentele distrug tesuturile musculare, tesuturi ce trebuie reparate.

Proteina este o substanta folosita de organism pentru a crea tesuturi, hormoni, enzime si multe alte substante esentiale pentru viata. Este formata din lanturi de molecule cunoscute si sub numele de aminoacizi.

Persoanele sedentare nu au nevoie de asa multe proteine precum cei ce se antreneaza cu greutati. Insa au nevoie de mai multe proteine decat consuma majoritatea oamenilor. Aportul proteic e mult mai important decat se crede.

Spun asta pentru ca un consum inadecvat de proteine rezulta in pierderi musculare pe masura ce imbatranesti. Iar nivelurile scazute de masa musculara la varstnici sunt asociate cu mortalitatea. Deci, daca vrei sa iti menti sanatatea pe masura ce avansezi in varsta, trebuie sa iti pastrezi masa musculara.

Ce se intampla cand consumi proteine

Cand consumi proteine, acidul si enzimele digestive din stomacul tau descompun proteinele in aminoacizi. Unele forme de proteine, precum whey-ul, se descompun mai repede, in timp ce altele precum ouale, se descompun mai greu.

In continuare, aminoacizii isi vad de drum in intenstinul subtire, care contine celule speciale care ii transporta in sange. De aici, ei sunt impartiti in celule peste tot in organism pentru utilizare.

Pentru a intelege cum consumul de proteine afecteaza cresterea musculara, trebuie sa ne concentram pe unul dintre aminoacizii esentiali. Acesta este leucina.

Leucina este foarte populara in randul culturistilor deoarece stimuleaza direct sinteza proteica. Sinteza proteica este procesul in care aminoacizii sunt “aranjati” in proteine care pot fi folosite apoi pentru cresterea musculara.

Procesul se desfasoara astfel:

  1. Consumi alimente ce contin proteine, alimente alcatuite din aminoacizi ce sunt legati impreuna.
  2. Organismul descompune aceste legaturi pentru a obtine aminoacizi liberi care sunt necesari pentru a isi construi propriile proteine.
  3. Prezenta leucinei transmite corpului faptul ca aminoacizii sunt disponibili pentru utilizare iar acesta incepe sa construiasca proteine.
  4. Terminarea procesului respectiv rezultand intr-o multime de proteine recent procesate pe care organismul le poate folosi pentru a construi si repara tesuturile, inclusiv tesutul muscular.

Dupa cum va puteti imagina, cantitatea de aminoacizi furnizata de masa consumata influenteaza cresterea musculara. Continutul de leucina dintr-o masa afecteaza in mod direct sinteza proteica ce apare ca si rezultat. 

Acesta este motivul pentru care este foarte important sa fie luata in considerare calitatea proteinei consumata. Ceea ce ai nevoie este o proteina care este absorbita usor de catre organism si este bogata in aminoacizi esentiali, in special in leucina. Iar din aceasta cauza proteinele animale precum carnea, ouale si lactatele sunt foarte populare printre culturisti.

Concluzie

In concluzie, este esential sa consumi suficiente proteine din surse de calitate, mai ales daca vrei sa construiesti masa musculara.

Si aici la fel ca si in orice alt domeniu din viata, trebuie sa fi disciplinat. Adica sa incerci din rasputeri ca in fiecare zi sa iti urmaresti scopul si sa faci actiunile adecvate. Problema nu este lipsa informatiei, ci lipsa actiunii!

134 Vizualizari