Ce Este Dieta Disociata?

Dieta disociata, asemenea oricarei alte diete cu nume, este o noua moda prin care iti este impus sa consumi un deficit de calorii involuntar. Aceasta se bazeaza pe impartirea alimentelor in multiple grupe si implica consumul lor in functie de grupa (de exemplu, toate legumele la o masa sau o zi in care mananci doar fructe).

Aceasta dieta sugereaza ca alimentele alcaline si cele acide nu pot sa fie digerate impreuna, insa nu este sustinuta de nicio baza stiintifica. In plus, consumand doar alimente dintr-o anumita grupa alimentara creste riscul deficientelor de nutrienti, care pe termen lung pot avea urmari serioase.

Pe scurt, urmand aceasta dieta esti descurajat sa consumi mese echilibrate care includ o varietate de grupe alimentare. In acest articol vei afla rationamentul din spatele acestei diete si daca este sau nu o optiune relevanta si sanatoasa care merita incercata.

Dieta Disociata

Aceasta strategie nutritionala a fost creata de catre William Howard Hay in 1920, fiind recunoscuta si ca Hay Diet sau Dr. Hay Diet.

Dieta disociata presupune distribuirea fiecarui aliment in una din cele trei grupe: alcalin, acid si neutru (acesti termeni nu se conformeaza complet cu cei folositi in uzul stiintific).

Dr. Hay sustinea ca mesele ce implica mai multe tipuri de alimente scad eficienta sistemului digestiv, deregleaza metabolismul si iti afecteaza organele.

Credea asta deoarece organismul trebuie sa produca enzime digestive diferite pentru alimentele alcaline si pentru cele acide. Cercetarile sale determinandu-l sa creada ca organismul digera alimentele bogate in carbohidrati printr-un proces alcalin, iar pe cele bogate in proteine printr-un proces acid.

Dr. Hay credea si ca mesele ce implica mai multe tipuri de alimente cauzeaza acumularea de toxine in organism. Sustinand ca dieta sa iti ofera mai multa energie, satietate, te ajuta sa slabesti si iti creste eficienta sistemului digestiv.

Oricum, nu exista sustinere stiintifica la baza acestui concept, iar putinele studii care exista arata ca acest stil combinare a alimentelor nu este mai eficient decat o dieta generala.

Motiv pentru care consider ca nu merita sa intru in detalii despre cum poti urma aceasta dieta. Insa iti voi oferi cateva informatii despre avantajele si dezavantajele acestei diete, dar si o alternativa mult mai eficienta.

Avantaje si Dezavantaje:

Avantaje:

Unul dintre avantajele acestei diete este ca te forteaza sa consumi alimente bogate in nutrienti. Astfel nu vei mai consuma fastfood sau alte alimente procesate. Deoarece, alimentele procesate contin mai multe profile de macronutrienti si nu le putem include intr-o anumita grupa alimentara. Deci, un avantaj este ca iti limiteaza consumul de alimente procesate, lucru pe care il poti face oricum cu putina vointa.

Un alt beneficiu este ca te poate ajuta sa mananci mai putin. Unele grupe alimentare, inclusiv legumele, fuctele si asa mai departe, au foarte putine calorii. Ceea ce inseamna ca poti manca mai mult avand un aport caloric destul de mic.

De exemplu, 100g de salata au mult mai putine calorii decat 100g din alune. Deci, un alt avantaj este ca aceasta dieta te va forta sa consumi un deficit caloric involuntar, existand sansele sa pierzi ceva grasime daca este sustinut suficient.

Dezavantaje:

In primul rand, aceasta dieta este foarte restrictiva. Pentru multi oameni, aceste combinatii limitate si putinele posibilitati sunt foarte stresante. Facand abstractie de faptul ca multi nu o pot urma nici macar 1-2 saptamani, nu iti aduce nicio satisfactie, riscand sa te alegi cu o alimentatie foarte dezordonata.

O dieta adecvata trebuie sa fie una pe care o poti urma tot restul vietii, nu una pe care o urmezi 2 luni apoi ajungi de unde ai plecat.

Mai apare si factorul social, cand te vei afla la un eveniment sau la o intalnire o sa intampini multe dificultati greu de gestionat. Deci, un dezavantaj este ca nu este satisfacatoare, ca urmare, nu este nici sustenabila.

In al doilea rand, este greu de inteles. Trebuie sa memorezi fiecare aliment din ce grupa face parte, cu ce aliment nu se poate combina si e foarte posibil sa nu ai chiar atat de multa rabdare. Deci, faptul ca este greu de urmat ii scade si mai mult sustenabilitatea, sunt sanse foarte mici sa o poti urma suficient cat sa aiba vreun efect.

In al treilea rand, consumand doar alimente dintr-o anumita grupa alimentara creste riscul deficientelor de nutrienti, care pe termen lung pot avea ca urmari pierderi semnificative de masa musculara, dezechilibre hormonale si multe altele. Poti afla mai multe despre macronutrienti in acest articol.

Problema reala cu aceste diete ar fi ca dupa un timp nu mai functioneaza. Deoarece vei incepe sa mananci mai mult din alimentele pe care ai voie sa le consumi. In consecinta, nu vei pierde grasime, asta din cauza absentei deficitului caloric. 

Dieta disociata nu iti permite nici macar sa asculti de indicii interni care iti sunt transmisi de organism, adica sa mananci pe baza intuitiei.

Merita Implementata in Alimentatia ta?

Avand in vedere toate acestea si faptul ca sunt foarte putine cercetari stiintifice in legatura cu combinarea alimentelor in acest stil, din perspectiva mea, nu exista niciun motiv pentru a urma aceasta strategie nutritionala. Intr-adevar, exista oameni ca Dr. Hay care se identifica cu aceasta dieta, dar sunt convins ca cel putin 90% din oameni nu pot manca in acest stil mai mult de 1-2 luni.

O Alternativa Mult Mai Eficienta

Pentru inceput, trebuie sa accepti faptul ca nu exista o dieta perfecta care sa fie eficienta pentru toata lumea. Fiecare persoana mananca in stilul ei, are anumite alimente favorite, mananca 2 mese pe zi sau poate mananca 6. Suntem diferiti.

Acesta este motivul pentru care trebuie sa privim lucrurile in profunzime, sa intelegem cum functioneaza organismul uman.

Factorul esential, cel care face posibila pierderea de grasime este deficitul caloric. Singura metoda prin care poti slabi grasime, este prin crearea unui deficit caloric.

Daca mananci mai putine calorii decat arde corpul tau, inevitabil vei pierde grasime. Multe cure de slabit care par sa functioneze, functioneaza deoarece te baga in deficit caloric indirect, fara sa realizezi (cum incearca si dieta disociata). Daca eviti sa consumi dulciuri, fastfood, sucuri si alte alimente care au multe calorii. Iar din mesele tale fac parte doar “alimente bune” cu putine calorii, e imposibil sa nu te afli in deficit caloric.

Sa ai grija cate calorii consumi, este singura, si cea mai eficienta metoda prin care poti slabi grasime. Astfel, atat timp cat consumi numarul de calorii potrivit, poti pierde grasime fara compromisuri. Bucurandu-te de mese satisfacatoare si de o strategie nutritionala pe care o poti urma tot restul vietii.

Daca vrei sa aprofundezi putin subiectul, iti recomand urmatoarele articole: Deficitul caloric: Ce este si cum poate fi creat, De ce organismul retine grasime, Slabeste grasime, nu muschi[GHID COMPLET].

Concluzie – Dieta Disociata

In concluzie, nu exista niciun motiv pentru a urma dieta disociata. Intr-adevar, exista oameni ca Dr. Hay care se identifica cu aceasta dieta, dar sunt convins ca cel putin 90% din oameni nu pot manca in acest stil mai mult de 1-2 luni.

In plus, cand exista modalitati mult mai eficiente prin care poti pierde grasime fara sa iti compromiti sanatatea sau masa musculara si fara sa simti ca urmezi o dieta, nu vad de ce te-ai mai incurca cu diete faimoase.

Daca nu te descurci in incercarea de a-ti atinge obiectivele sau ai vreo intrebare, lasa un comentariu mai jos sau un mail in sectiunea Contact si te voi ajuta cu placere.

Si aici la fel ca si in orice alt domeniu din viata, trebuie sa fi disciplinat. Adica sa incerci din rasputeri ca in fiecare zi sa iti urmaresti scopul si sa faci actiunile adecvate. Problema nu este lipsa informatiei, ci lipsa actiunii!

582 Vizualizari